Bereikbaarheid
/ verkeersveiligheid NO-Overijssel half verbeteren of helemaal
verbeteren?
Inspreken
3 februari 2016 PS Overijssel cie Verkeer en Vervoer, aanvang 18:30
uur.
Voorzitter,
provinciale staten leden, gedeputeerde en belangstellenden, goede
avond. Als inwoner van Dedemsvaart (NO-Overijssel) volg ik de
discussies over de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van
NO-Overijssel al meer dan 10 jaar met argusogen, en zo nu en dan ga
ik over tot actie.
– Een voorbeeld van zo'n actie was het pleidooi mijnerzijds om knooppunt Varsen gereed te hebben op het moment dat de Omleiding Ommen klaar is, een pleidooi wat destijds door de gedeputeerde werd gehonoreerd met de woorden “Ik neem mijn verantwoordelijkheid”.
– Een voorbeeld van zo'n actie was het pleidooi mijnerzijds om knooppunt Varsen gereed te hebben op het moment dat de Omleiding Ommen klaar is, een pleidooi wat destijds door de gedeputeerde werd gehonoreerd met de woorden “Ik neem mijn verantwoordelijkheid”.
–
Nog een voorbeeld zijn mijn
pleidooien voor het verbeteren van de railverbindingen in
NO-Overijssel, in deze ben ik dan ook blij met o.a. het verbeteren
van de railinfrastructuur op Zwolle-Herfte.
Voor
u liggen actueel ter bespreking voorstellen van GS Overijssel om de
bereikbaarheid / verkeersveiligheid van NO-Overijssel te verbeteren
betreffende de N377/N340/N48, en een pleidooi voor een Noordelijke
variant.
Vraagt
u zich af, of u de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van
NO-Overijssel half wilt verbeteren of helemaal wilt verbeteren, en
toekomst vast wilt maken? Daarbij wil ik er op wijzen dat naar mijn
indruk PS Overijssel als het gaat om het verbeteren van de verbinding
Twente-Zwolle vice versa niet kiest voor half verbeteren.
Nadelen
van het voorliggende voorstel GS Overijssel in deze zijn o.a. dat:
–
het knooppunt Varsen niet
wordt aangepakt
–
de bereikbaarheid van
Dedemsvaart e.o. verslechterd i.p.v. verbeterd (delen N377 worden 80
p/u cq 50 p/u)
–
de veiligheid op de N377 en
N340 niet optimaal verbeterd kan worden, zeker als het auto verkeer
verder toeneemt (bijvoorbeeld omdat bedrijvigheid van Dedemsvaart
naar Zwolle wordt verplaatst vb Wehkamp)
–
er voor zover ik weet geen
oplossing komt voor de gevaarlijke gelijkvloerse kruising bij
Drogteropslagen
–
dit voorstel niet toekomst
vast is
–
er bij een keuze voor het
voorliggende voorstel grote onvrede in NO-Overijssel blijft
–
haastige spoed om wat voor
reden dan ook zelden goed is
–
de kans groot is dat over 30
jaar er nog over de bereikbaarheid van NO-Overijssel gepraat wordt in
negatieve zin, als onverhoopt voor het voorliggende voorstel van GS
Ov gekozen wordt.
Wat
een ieder ook van een Noordelijke variant en andere varianten als een
Midden variant vindt, die varianten hebben wel de kenmerken van een
hele verbetering op de punten van bereikbaarheid en
verkeersveiligheid, en een grotere kans op toekomst vastheid. Mijn
advies aan u is dan ook, kijk naar alternatieven.
–
In deze wil ik er ook op
wijzen dat de budgettaire spanning op dit dossier o.a. veroorzaakt
wordt doordat het rijk tot nu toe verzuimt haar verantwoordelijheid
te nemen op o.a. de N35/A35. Waardoor de provincie Overijssel zich
gedwongen voelde en voelt om het ene gat met het andere gat te
vullen. (Zie o.a. de bezuiniging van €100
miljoen via de motie Nijhof en de verschuiving van middelen naar de
N35.)
–
In deze wil ik er ook op
wijzen dat er de komende jaren fors geïnvesteerd wordt in de N34
WittePaal – Drentse grens en in de N34 in Drenthe. Iets wat op de
N340 voor extra verkeersdruk kan gaan zorgen.
Aan
u de keus, of voor het half verbeteren van de bereikbaarheid van
NO-Overijssel, door een onverhoopte keuze voor het voorliggende
voorstel van GS Ov, of voor het helemaal verbeteren van de
bereikbaarheid en verkeersveiligheid van NO-Overijssel door te kiezen
voor een Noordelijke of Midden variant.
Afrondend:
Is
het voorliggende plan een verslechtering of een verbetering van de
bereikbaarheid van Dedemsvaart e.o.?
Dank
u.
Groet
Gerrit Hartholt Dedemsvaart, inwoner van NO-Overijssel en
keuzereiziger.
Inspraak 3 feb 2016 cie Verkeer en Vervoer PS Ov over de N377 N340 en N48
Geen opmerkingen:
Een reactie posten