Als er nieuws is wordt dit blogartikel bijgewerkt.
22 november 2017 en 29 november 2017 werd ik gebeld door Pronet Advies (hun telefoonnummer was niet zichtbaar), tijdens beide telefoongesprekken vroegen ze om mijn mailadres zodat zij een "voorstel" voor energielevering zouden kunnen mailen, hier ben ik niet op ingegaan. Ze presenteren zich als een soort energievergelijker (overstapservice voor energie), iets waar ik grote twijfels bij heb of ze dat ook zijn.
Op mijn vraag wat sturen jullie mij toe, is dat een soort contract? Kreeg ik ontwijkende antwoorden.
Vanaf het moment dat ze om mijn geboortedatum gingen vragen (ze wilden mij een contract / offerte toesturen met voorstel tot energielevering door NLE), wist ik 100% zeker dat er iets niet klopt bij Pronet Advies.
Graag verneem ik van anderen die benaderd zijn door Pronet Advies, wat hun ervaringen zijn met Pronet Advies.
Zelf heb ik een klacht ingediend bij Consuwijzer, dit mede ivm het bel-me-niet-register.
https://www.consuwijzer.nl 088 0 70 70 70
Heb ik contact opgenomen met de Autoriteit Persoonsgegevens.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl
Voorbeeldbrieven zoals over inzage, correctie en verzet direct marketing:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/voorbeeldbrieven
Heb ik navraag gedaan bij mijn netbeheerder (in mijn geval Enexis).
Ik heb mijn geboortedatum niet aan Pronet Advies verstrekt toen ze daar naar vroegen.
Ik heb mijn mailadres niet aan Pronet Advies verstrekt toe ze daar naar vroegen.
De manier waarop Pronet Advies te werk ging vondt ik misleidend:
- Zowel op 22 nov als op 29 november zeiden ze dat ze inzage hebben in mijn verbruikcijfers dit via de energieleveranciers / netbeheerder, hoe exact wilden ze mij niet vertellen, wel vroegen ze mij om toestemming. Opvallend was dat de verbruikcijfers waar zij mee kwamen niet kloppen, en verschilden.
Op 22 nov zeiden ze dat mijn verbruik ruim 1000 m3 gas en ruim 700 kWh electriciteit zou zijn (na inzage bij de energieleveranciers).
Op 29 nov zei Laura de Wit van Pronet Advies dat mijn verbruik ruim 800 m3 gas en circa 350 kWh electriciteit zou zijn (na inzage bij de energieleveranciers).
Zowel de verbruikcijfers door hen gemeld op 22 nov als op 29 nov kloppen niet.
- Op 22 nov zeiden ze dat ze mijn contactgegevens via de netbeheerder hadden verkregen.
- Navraag bij mijn netbeheerder Enexis leerde dat netbeheerders geen contactgegevens verstrekken, en dat de enige manier waarop er inzage mogelijk is in de verbruikcijfers is via het aansluitregister, in dat aansluitregister staan wel verbruikcijfers maar dat zijn gemiddelden over de laatste 5 jaar.
- Op 22 november stelden zij zich tfn voor als Regionale Consumenten Adviesplatform (hierover kon ik niets vinden op internet).
- Toen ik 22 nov vroeg of zij een website hebben kreeg ik als antwoord Pronet (kon ik niet vinden), waarna zij zeiden Energiemanager. Navraag bij www.energiemanager.nl leerde mij dat ze daar de organisatie Regionale Consumenten Adviesplatform niet kennen.
- Zowel op 22 nov als op 29 nov wees Pronet Advies mij niet op het bel me niet register (jargon het recht van verzet.
- Op 22 nov wilden ze mij een contract toesturen, 5 jaar NLE voorschot €80 per maand.
- Op 29 nov wilden ze mij een contract toesturen, 5 jaar NLE voorschot €65 per maand.
Het doel van Pronet Advies lijkt te zijn het proberen aan te bieden van een energieleveringscontract (bijvoorbeeld NLE) wat qua maandkosten lager ligt dan de huidige leverancier. Door allerlei gegevens te vragen willen ze voor mij een offerte / contract opstellen en dit mailen. Of er dan vervolgens makkelijk van dat "contract" af te komen is, weet ik niet. Dat risico wilde ik niet lopen, daarom heb ik Pronet Advies geen toestemming gegeven om mij iets te mailen (ik heb mijn mailadres dan ook niet verstrekt).
Op de website van de Kamer van Koophandel kon ik eind november / begin december 2017 niets vinden over Pronet Advies. Zoeken op de naam leverde geen informatie op, intype van hun postadres te weten Lomanlaan 55 postcode 3526 XC Utrecht leverde ook geen informatie op.
Op de website van het SIDN is het volgende te vinden over de domeinnaam
www.pronetadvies.nl
Domeinnaam: pronetadvies.nl
Status:
actief
Houder:
WEE CAPITAL Ltd.
Administratieve contactpersoon:
domain@wee.bg
Registrar:
Key-Systems GmbH
Im Oberen Werk 1
66386
St. Ingbert
Germany
Abuse contact:
Contactgegevens niet beschikbaar
Technische contactpersoon:
domain@wee.bg
DNSSEC:
nee
Domeinnaamservers lin9.isimtescil.net lin10.isimtescil.net
Registratiedatum:
2017-08-07
Datum laatste wijziging:
2017-08-07
Administratie door:
NL Domain Registry
Domicilieadres:
Omdat het adres van deze houder in het buitenland gevestigd is, heeft de houder gekozen om het kantooradres van SIDN als domicilieadres (briefadres) op te geven. Meer informatie over deze keuze vind je in de Procedure Domicilieadres.
Bezoek aan de website van Pronet Advies op 02 dec 2017 leverde in ieder geval drie 404 not found meldingen op.
http://www.pronetadvies.nl/about-us.php
http://www.pronetadvies.nl/FAQ-s.php
http://www.pronetadvies.nl/terms-conditions.php
Op 5 dec 2017 heeft Pronet Advies de zojuist genoemde 3 URL's verwijdert van hun homepage.
Contactgegevens Pronet Advies:
Lomanlaan 55
Postcode: 3526 XC Utrecht
T: 085-732 6706
E: support@pronetadvies.nl
www.pronetadvies.nl
+31857326706
Op 5 dec 2017 heeft Pronet Advies het adres Lomanlaan 55 en postcode van hun website gehaald.
HELPDESK
Lomanlaan 55
Postcode: 3526 XC Utrecht
T: 085-2084748
Pronet Advies schrijft 02 dec 2017 over zichzelf:
http://www.pronetadvies.nl/over-ons.php
Wij zijn een adviessite voor consumenten die het net iets anders doet als anderen! Wat is het verschil vraagt u zich af? Bij ons is de klant ook koning nadat de handtekening is gezet! Met onze klantenservice staan wij tijdens de openingstijden volledig tot uw dienst en beantwoorden graag al uw vragen. Dus ook nadat u bent overgestapt kunt u met vragen bij ons terecht.
Onze vergelijker is makkelijk te gebruiken door de klanten zelf om te beoordelen welk pakket en provider het best bij hem of haar past! Wij zijn dan ook volledig onafhankelijk en ons doel is om u zo goed mogelijk te helpen door te adviseren en eventueel te informeren tijdens de overstap….
Of niet! Want mocht u nu tevreden zijn en niet te veel betalen dan is ons advies om te blijven waar u bent! Misschien dat we u nog wel mogen helpen om uw diensten te verbeteren of eventueel te upgraden of downgraden..
Bent u gebeld door een van onze adviseurs en wilt u nog maals iemand aan de lijn dan kunt u via onderstaand formulier een terugbel afspraak maken of even het nummer op onze site bellen. Wellicht heeft u wat andere vragen twijfel niet om ons te contacteren ons advies is altijd kosteloos en vrijblijvend!
Pronet Advies schrijft 02 dec 2017 over hun energie overstapservice:
http://www.pronetadvies.nl/energie.php
Gratis overstapservice voor energie
Vergelijk de beschikbare energieproducten en maak je keuze. Vraag het contract direct online aan. Je nieuwe energieleverancier zorgt ervoor dat je oude energieleverancier wordt opgezegd. Zo kun je zorgeloos overstappen. Energie blijft gewoon beschikbaar, switchen is slechts een administratief proces. Je komt nooit zonder stroom of gas te zitten.
Op de website www.wieheeftgebeld.nl staan anno 03 december 2017 o.a. de volgende reactie.
https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/31852084748/p/2
21-11-2017
Gebeld terwijl ik in het Bel-me-niet register sta. Belden omtrent energieleveranciers.
15-11-2017
Als ik wat verder zoek kom ik bij dit nummer een facebookpagina van pronetadvies tegen. Doet iets met tefoon/internet pakketten vergelijken. Telefoonnummer lijkt van de 'helpdesk te zijn. Heel toevallig heb ik wel op internet gekeken naar nieuwe pakketten maar ik heb nergens mijn nummer achtergelaten. Dus vreemd dat ze dit hebben. Het lijkt dus commercieel te zijn.
14-11-2017
gevaarlijk nr omdat zeer goed mogelijk terugbellen resulteert in hoge kosten.....bij terug bellen is er ook geen normale telefoon toon te horen maar direct een irritant muziekje.
04 december 2017
Op 04 december 2017 heb ik Pronet Advies zelf opgebeld (1e wachtende), om hen te vragen hoe ze aan mijn telefoonnummer zijn gekomen. Ik kreeg Nico van Dalen van Pronet Advies aan de telefoon, die legde mij uit dat er volgens hem iets van 1,5 jaar terug contact tussen hen en mij is geweest, en dat er toen door hen is aangegeven dat als er voor mij een interessante aanbieding is dat ze dan weer contact met mij zouden opnemen. Op mijn vraag of het aanbod wat ze mij per mail wilden toesturen, of dat een contract is ja of nee kreeg ik een ontwijkend antwoord. Het antwoord wat Nico van Dalen van Pronet Advies gaf was dat er netjes een overzicht van tarieven in een overeenkomst wordt gezet. (Opmerking: feitelijk dus een contract.) Op mijn vraag sturen jullie mij een offerte waar ik op moet reageren of is het zo dat als ik er af wil dat ik dan moet reageren, gaf Nico van Dalen van Pronet Advies aan dat dit ook automatisch kan.
Dit telefoongesprek op 04 dec 2017 bevestigd mijn beeld dat Pronet Advies een overeenkomst / contract voor energielevering opstelt (wil opstellen), en dit voorzien van de benodigde gegevens zoals naam en adres per mail opstuurt (op wil sturen). Niet reageren betekent waarschijnlijk dat ik er dan aan vast zit, en als ik er vanaf wil moet ik zelf actie ondernemen.
Vraag: Onder welke naam is Pronet Advies te vinden bij de Kamer van Koophandel?
https://www.facebook.com/pg/Pronet-advies-1620424687976833/posts/?ref=page_internal
Update 6 dec 2017
Reactie Pronet Advies op Forum Vara Kassa
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/pronet-advies-wil-mij-helpen-om-andere-energieleverancier-te-vinden
0
Beste meneer Gerrit,
Als u nou eerst aan ons had gevraagd wie wij zijn en wat wij doen dan hadden wij deze conversatie nu niet hoeven te voeren. U bent eerst een belastende blog gestart op uw pagina en daarna heeft u een bericht geplaatst op ons facebookpagina. U hecht blijkbaar meer waarde aan aandacht en onnodige publiciteit i.p.v. antwoorden op uw vragen.
Dat u onze naam in dezelfde regel noemt met bedrijven die consumenten opbellen en onterechte vorderingen en aanmaningen sturen getuigd van een fantasievol karakter en provocateur gedrag.
Ter verduidelijking: wij onderhandelen in naam van de consumenten met energieleveranciers en krijgen een vergoeding voor elk nieuw binnen gebracht lid. Voor de rest willen wij hier liever geen tijd meer aan besteden.
ps: Excuses aan de lezers van dit bericht voor onze toon.
Voor de rest wensen wij u uiteraard een fijne dag verder.
Met vriendelijke groet,
Team Pronetadvies
Navolgend mijn reactie.
Geacht Team Pronet Advies.
Dank voor jullie reactie.
- Zowel op 22 november 2017 als op 29 november 2017 hebben jullie mij niet gewezen op het bel-me-niet register (recht van verzet).
- Toen ik op 22 november 2017 vroeg hoe jullie aan mijn telefoonnummer kwamen, kreeg ik als antwoord via de energiebeheerder.
- Toen ik jullie op 22 november 2017 vroeg hoe jullie mijn verbruiksgegevens konden inzien kreeg ik een vaag antwoord.
- Toen ik jullie op 22 november 2017 en 29 november 2017 vroeg of dat wat jullie mij wilden toesturen een offerte is of een contract kreeg ik beide keren een vaag antwoord.
- Toen ik op 04 december 2017 bij jullie navraag deed over of dat wat jullie opsturen een offerte is of een contract kreeg ik opnieuw een vaag antwoord.
- Toen jullie medewerkers mij op 22 november 2017 en 29 november 2017 vertelden wat mijn verbruiksgegevens zijn (nadat jullie ergens die gegevens hadden opgezocht), kwamen jullie medewerkers met cijfers die niet kloppen.
- Een rondblik op jullie website in de periode 22 november 2017 t/m 03 december 2017 leerde dat een aantal knoppen op jullie website niet werkten (die 3 knoppen zijn blijkbaar door jullie 5 of 6 dec 2017 verwijderd).
- Een rondblik op jullie webstie in de periode 22 november 2017 t/m 03 december 2017 leerde dat er een adres op jullie website stond, dat adres is door jullie blijkbaar 05 of 06 december 2017 van jullie website verwijdert.
- Een zoektocht op de website van de Kamer van Koophandel, levert tot op heden 6 dec 2017 geen informatie op over Pronet Advies.
- Toen jullie mij op 22 november 2017 opbelden stelden jullie je voor als Regionale Consumenten Adviesplatform, toen ik doorvroeg kreeg ik eerst als antwoord Pronet (website niet te vinden) en daarna als antwoord Energiemanager (heb daar navraag gedaan).
- Normale overstapservice verleners vermelden hun verdienmodel op hun website, die informatie is tot op heden niet op jullie website te vinden.
- Op 4 december 2017 heeft een goede kennis van mij jullie gemaild met de vraag naar jullie Kamer van Koophandel naam, jullie Kamer van Koophandel nummer en jullie BTW-nummer, tot op heden 6 december 2017 hebben jullie die mail niet beantwoord.
- Op de vraag die ik zelf 04 dec 2017 via jullie facebook pagina stelde, heb ik tot op heden geen antwoord gekregen.
- Jullie verhaal (4 dec 2017) als zou ik iets van 1,5 jaar terug door jullie gebeld zijn en als zou er een "afspraak" zijn dat jullie mij zouden mogen opbellen als er een interessante aanbieding voor mij is, klopt niet.
M.b.t. mijn blogartikel dat heb ik geplaatst 02 december 2017, jullie hebben mij (ondanks dat ik geregistreerd sta in het bel-me-niet register) op 22 november 2017 en 29 november 2017 opgebeld. Ik ben niet over één nacht ijs gegaan.
Ik hecht aan open en eerlijke communicatie, als jullie die open en eerlijke communicatie leveren dan zijn wij on speaking terms.
Als bewijs dat ik aan open en eerlijke communicatie hecht, heb ik dit bericht (en het bericht op mijn weblog) onder eigen naam geplaatst.
Tot zover.
Team Pronet Advies het beste.
Groet Gerrit Hartholt Dedemsvaart.
Naspeuring op internet begin juni 2018 leert dat bedrijven verplicht zijn om hun Kamer van Koophandelnummer (handelsregisternummer) op hun website te plaatsen. Pronet Advies, is zolang als zij haar KvK nummer niet op haar website vermeld, in overtreding.
Vermelding KvK-nummer op website en onder e-mail verplicht op straffe van een boete:
http://www.dinkla.nl/algemeen/79-vermelding-van-uw-handelsregisternummer/file
Citaat: "Vanaf 1 januari 2006 zijn alle ondernemingen en rechtspersonen met een inschrijving in het handelsregister verplicht om hun KvK-nummer te vermelden op al hun uitgaande correspondentie en aankondigingen. Hieronder vallen niet alleen brieven, orders, facturen, offertes of andere schriftelijke uitingen, maar ook e-mails en websites. De onderneming die dit nalaat riskeert een boete van maximaal € 16.750,--" Einde citaat.
Waar moet je je KvK-nummer vermelden?
https://www.flegal.nl/ondernemingsrecht/kvk-nummer-vermelden/
Citaat: "Je moet je KvK-nummer in ieder geval ook vermelden op je website. Je e-mails moeten eveneens je KvK-nummer bevatten; dat zijn immers digitale brieven." Einde citaat.
Moet het KvK nummer ook op de website staan?
https://www.charlotteslaw.nl/2011/10/moet-het-kvk-nummer-ook-op-de-website/
Citaat: "Veel zakelijke communicatie verloopt steeds vaker via elektronische weg, zoals e-mail en website. Dat brengt ook een aantal verplichtingen met zich mee. Regelmatig krijg ik de vraag of het verplicht is om het KvK-nummer ook op de website van je bedrijf te vermelden. Het antwoord is eenvoudigweg JA. Het gaat zelfs verder dan alleen de website. Het KvK nummer moet opgenomen worden in alle (elektronische) communicatie en andere uitingen." Einde citaat.
Bent u verplicht uw KvK- en btw-nummer te vermelden?
https://legalloyd.com/blog/kvk-nummer-op-website
Citaat: "Daarnaast zegt de wet dat u geen KvK-nummer hoeft te melden bij reclame-uitingen. Maar met de woorden “en alle andere aankondigingen” houdt de wet het weer lekker algemeen. Dit betekent dat niet alleen de ouderwetse briefpost voorzien moet zijn van een KvK-nummer, maar ook uw website en zelfs e-mails die afkomstig zijn van uw onderneming. Vermeld dus niet alleen uw handelsnaam in uw digitale handtekening, maar ook uw KvK-nummer." Einde citaat.
=======================================================
=======================================================
Groet Gerrit Hartholt
https://nl.linkedin.com/in/gerrithartholt/nl
P.S. A) Een blogartikel geschreven door mij over All Great Dealz werd juli 2017 benut voor het maken van een kranteartikel in de Volkskrant over All Great Dealz. Het aantal bezoekers van dat blogartikel is eind nov 2017 meer dan 5.000. Bijzonderheid: ruim voordat de Consumentenbond over All Great Dealz berichtte (artikel) had ik er al iets over geschreven op mijn blog.
http://gerrithartholt.blogspot.nl/2017/04/bent-u-ook-benaderd-door-great-dealz.html
P.S. B) Gas en licht tientjes duurder per 1 juli
https://www.ad.nl/economie/gas-en-licht-tientjes-duurder-per-1-juli~aadc487d/
Citaat: "Nederlandse huishoudens moeten per 1 juli meer gaan betalen voor energie. Veel leveranciers gooien hun tarieven op 1 juli omhoog, soms tot 70 euro op jaarbasis." Einde citaat.