donderdag 7 september 2017

Een +88 of 0088 telefoonnummer is niet het zelfde als een 088 nummer

Op 27 augustus 2017 werd ik gebeld door een +88 nummer, toen ik snel opnam werd de verbinding verbroken. Omdat ik het maar vreemd vondt ben ik op onderzoek uitgegaan. Daarbij kwam ik er achter dat een +88 of 0088 nummer niet het zelfde is als een 088 nummer, en dat er organisaties zijn die spooktelefoontjes plegen via een satelliet en er op uit zijn om het "slachtoffer" terug te laten bellen naar een duur telefoonnummer. Ik heb dan ook niet teruggebeld.

Het telefoonnummer wat mij belde was +881849300162.

Naast dat ik het vreemd vondt dat ik door een +88 nummer gebeld werd, vondt ik dat (satelliet) telefoonnummer aan de lange kant in Nederland bestaan telefoonnummer uit 10 cijfers, haal je de nul die vooraan staat er af dan heb je een telefoonnummer van 9 cijfers (exclusief de landen code en de naar het buitenland bellen code). Dit wetende kon ik zien dat het +88 nummer dat mij belde langer is, iets wat mij extra voorzichtig maakte.

Naspeuring op internet leverde de vondst op van dit artikel

Gebeld door 0088- of +88-nummer: wat nu?


Radar Avro Tros 04 april 2017
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/detail/gebeld-door-0088-of-88-nummer-wat-nu/

Oplettende Radarkijkers melden dat zij de afgelopen dagen oproepen hebben ontvangen van 0088- of +88-nummers, zoals +88192185347, +88213464331, +88183771248 en +881896611446. Pas op voor een gepeperde telefoonrekening door het terugbellen van deze onbekende buitenlandse nummers, waarschuwt de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

'Net gebeld door +881896611446. Van dit nummer is niets te achterhalen. Ik heb het nummer meteen geblokkeerd in mijn telefoon', schrijft Monique. En 'Marcel Claudia En Daan' laat weten: 'Ik zie dat ze vannacht flink bezig zijn geweest. Ook ik ben gebeld om 1.20 uur door +88183771248'.

Omdat de ACM geen buitenlandse nummers uitgeeft, kan de autoriteit niet ingaan op de meldingen over specifieke 0088-nummers van Radarkijkers.

Spooktelefoontjes via satelliet
In het algemeen geldt dat 0088-nummers (in je oproepenlijst soms afgekort tot +88) vaak worden gebruikt om te telefoneren via een satelliet. Het kan zijn dat oplichters een computer gebruiken die zo met behulp van honderden telefoonlijnen willekeurig 06-nummers belt.

Heb je een gemiste oproep en bel je terug, dan krijg je bijvoorbeeld een reclameboodschap te horen of word je in de wacht gezet. En, zo waarschuwt de ACM, 'dat kan meer kosten dan je denkt!'

Neem je meteen op, dan kost zo'n satelliettelefoontje je overigens 'waarschijnlijk niets', tenzij je zelf in het buitenland bent (dan krijg je te maken met roamingkosten). Je moet er dan trouwens wel heel snel bij zijn - de computer kan vaak ophangen zodra jij de oproep beantwoordt.

Wat kan ik doen?
Je kunt een melding maken bij de ACM. De ACM kan namelijk - ook in samenwerking met andere Europese toezichthouders - optreden tegen misbruik via Nederlandse telefoonnummers.

Let op: er is een verschil met 088-nummers!
Heb je een gemiste oproep van een 088-nummer, dan hoeven niet meteen alle alarmbellen af te gaan. Veel Nederlandse bedrijven maken gebruik van 088-nummers. Ondernemingen hoeven dan namelijk geen geografische aanduidingen te gebruiken (bijvoorbeeld 030 voor Utrecht of 010 voor Rotterdam). Bedrijven kiezen vaak voor 088-nummers voor de herkenbaarheid. Lees meer over 088-nummers op de site van de ACM.

Update 15 augustus 2017: Opnieuw meldingen over 0088-nummers
In de maand augustus worden er opnieuw op Facebook meldingen gedaan over gemiste oproepen van 0088-nummers. Zo schrijft Wim: 'Net door gebeld, dus is actief.' En Dirk schrijft dat hij direct na een gemist telefoontje het nummer heeft opgezocht en op de waarschuwing stuitte.

Groet Gerrit Hartholt
https://nl.linkedin.com/in/gerrithartholt/nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten