zondag 3 mei 2015

Brief aan gemeenteraad Hardenberg over pesten op het werk

Vergunningverlening en inkoop in relatie tot de aanpak van pesten op het werk

Aan de gemeenteraad van Hardenberg

BCC enkele (onderzoeks) journalisten

Van Gerrit Hartholt

Datum 01 mei 2015

Geachte gemeenteraad van Hardenberg, ondergetekende wil u hierbij enkele vragen stellen over de vergunning verlening en de inkoop door de gemeente Hardenberg in relatie tot de aanpak van pesten op het werk.

De gevolgen van pesten op het werk / pesten op de werkvloer kunnen verstrekkend zijn, één van de gevolgen van pesten op het werk kan zijn dat mensen in een uitkeringssituatie terecht komen en bij de gemeente Hardenberg op de stoep komen te staan. Graag zou ik van de gemeenteraad van Hardenberg een aantal zaken willen weten.

- Wordt er bij de vergunning verlening door de gemeente Hardenberg rekening gehouden met de aanpak van pesten op het werk?
- Wordt er door de gemeente Hardenberg bij de inkoop rekening gehouden met de aanpak van pesten op het werk? (MVO)
- Zijn er cijfers beschikbaar over hoeveel pesten op het werk de gemeente Hardenberg (aan uitkeringen en andere kosten) kost? (Aan andere kosten kan gedacht worden aan de kosten die zitten in de 3 D's.)

Voor de duidelijkheid, deze vragen stel ik niet om allerlei nieuwe regels te creëren, deze vragen stel ik omdat de arbeidsinspectie (I-SZW) en het UWV allerlei regels in deze op dit moment (om onduidelijke redenen) onvoldoende handhaven. Als door de anno begin 2015 gebrekkige handhaving van de aanpak van pesten op het werk, dit tot gevolg heeft dat de gemeente Hardenberg kosten maakt die vermeden hadden kunnen worden, dan kan ik mij er iets bij voorstellen dat de gemeente Hardenberg aan gaat dringen op handhaving dan wel zelf de schade ten gevolge van pesten op het werk gaat verhalen op de veroorzakers van die schade. Ik ben mij er van bewust dat dit onderwerp een hoog pionier gehalte heeft, maar in het kader van gewoon doen, in dit geval het in ieder geval aanspreken van de veroorzakers van onnodige kosten en het zoeken naar een oplossing om handhaving en preventie te stimuleren, wil ik dit toch bij u de gemeenteraad van Hardenberg aankaarten. De situatie dat de kosten ten gevolge van pesten op het werk nu door de (Hardenbergse) belastingbetalers en de slachtoffers betaald (moeten) worden, is niet om over naar huis te schrijven.

Of er als het gaat om pesten op het werk anno nu sprake is van een gedoogsituatie, is mij niet duidelijk, al lijkt dat er soms wel op dit met alle gevolgen van dien.

Noaberschap houdt mijns inziens mogelijk ook in dat pesters op hun gedrag worden aangesproken, dit ter voorkoming dat andere noabers de slachtoffers van pesten op de werkvloer moeten gaan helpen. (Preventief handelen.)

Dat ik deze vragen stel op 1 mei de dag van de arbeid is puur toeval, al moet ik zeggen een leuk toeval.

Tot nadere toelichting ben ik gaarne bereidt.

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Gemeenteraad van Hardenberg het beste.

Groet Gerrit Hartholt Dedemsvaart gerrithartholt@gmail.com

Reportage RTV Oost n.a.v. de petitie 'Stop pesten op het Werk!'

Media aandacht voor de petitie 'Stop pesten op het Werk!'

Zoals het er nu naar uit ziet, gaat de Tweede Kamer de petitie 'Stop pesten op het Werk!' op donderdag 28 mei 2015 bespreken in een AO over arbeidsomstandigheden



Brief aan de gemeenteraad 01 mei 2015 (jpg)

Inspreken gemeenteraad Hardenberg over pesten op het werk 26 mei 2015:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten